Βαρηκοΐα
Ιστορία 1η
Ζευγάρι με ένα νεογέννητο μωρό επισκέπτεται τον παιδίατρο. Γίνεται η συζήτηση για τις διάφορες φροντίδες του μωρού, ενίσχυση του μητρικού θηλασμού, εποπτεία του χώρου που κοιμάται το μωρό, εξέταση, ζύγιση και μέτρηση. Τελειώνοντας την επίσκεψη, ο παιδίατρος συστήνει στους γονείς τις αναγκαίες προληπτικές εξετάσεις για το νεογέννητο και προτείνει να γίνουν ωτοακουστικές εκπομπές, μια προληπτική ανιχνευτική εξέταση για την ικανότητα ακοής του μωρού. Οι γονείς εμφανίζονται διστακτικοί. Μέσα τους σίγουρα σκέφτονται ότι ο γιατρός θέλει να ενισχύσει την τσέπη κάποιου άλλου γιατρού, προτείνοντας μια άχρηστη εξέταση. «Εγώ νομίζω ότι μια χαρά ακούει το μωρό» αναφέρουν, κλείνοντας σε ένα δύσκαμπτο όχι , τη συζήτηση.
Ιστορία 2η
Ο Μάριος γεννήθηκε φυσιολογικά, χωρίς περιγεννητικά προβλήματα. Μεγαλώνοντας, στην ηλικία των 15 μηνών δεν είχε πει καμία λέξη. Οι επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις του παιδιάτρου για το θέμα, έπαιρναν απαντήσεις από τους γονείς «είναι πανέξυπνος και ας μη μιλάει», «και μεις σαν μωρά αργήσαμε να μιλήσουμε», «λέει τα δικά του, κάποια στιγμή θα τα πει μαζεμένα όλα». Σε ηλικία 32 μηνών πια γίνεται εξέταση ακοής που αναδεικνύει μεγάλου βαθμού βαρηκοΐα.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να δούμε κάποια σημαντικά στοιχεία
- Σε κάθε 1000 γεννήσεις αντιστοιχούν 2-4 νεογνά με βαριά νευροαισθητήρια βαρηκοΐα.
- Ο μέσος όρος διάγνωσης είναι τα 2,5-3 έτη, που σημαίνει ότι το παιδί έχει χασει για τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του πολύτιμα ακουστικά ερεθίσματα που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη των αντίστοιχων εγκεφαλικών κέντρων, πράγμα που θα καταστήσει αδύνατη την φυσιολογική ομιλία και εκπαίδευση.
- Πρώιμη διάγνωση σημαίνει έγκαιρη παρέμβαση και καλύτερη ποιότητα ζωής σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης. Ακουστικά βαρηκοΐας με συνεχή ακοολογική παρακολούθηση και ρύθμιση των ακουστικών καθώς και η λογοθεραπεία είναι οι βασικές μέθοδοι που επιτυγχάνουν, αν γίνουν πρώιμα, την καλού επιπέδου ομιλία, την ένταξη στο σχολείο και την ομαλή πορεία.
Δείτε τα πρώιμα φυσιολογικά στάδια ανάπτυξης της ακοής και της ομιλίας, που μπορεί ο καθένας να τα τσεκάρει στο παιδί του.
0-3 μήνες
Το μωρό τρομάζει με δυνατούς θορύβους
Γυρίζει στην οικεία φωνή της μητέρας
Αλλάζει τον ρυθμό θηλασμού σε απάντηση ηχητικών ερεθισμάτων
Παράγει άναρθρους ήχους ευχαρίστησης
4-6 μήνες
Γυρίζει προς την πηγή του ήχου
Αντιλαμβάνεται παιχνίδια που παράγουν ήχους, δείχνοντας ανάλογες αντιδράσεις (χαρά, φόβο, έκπληξη κ.α.)
Φλυαρεί με ήχους χωρίς νόημα
7-12 μηνών
Μας κοιτάει όταν μιλάμε
Αναγνωρίζει λέξεις που επαναλαμβάνουμε τακτικά όπως «νερό», «παπούτσι»
Χρησιμοποιεί τη φωνή του για να τραβήξει την προσοχή
Μιμείται ήχους/συλλαβές
Λέει 1 λέξη
12-15 μηνών
Εκτελεί απλές εντολές με ένα ρήμα «φέρε το νερό»
Δείχνει εικόνες που ξέρει το άκουσμά τους
Δείχνει μέλη του σώματος
Χρησιμοποιεί τα βαριά σύμφωνα «πα, μπα, ντα, τα»
24 μηνών
Εκτελεί διπλή εντολή με 2 ρήματα «πιάσε τη μπάλα και φέρε μου τη».
Λέει και κατανοεί αρκετές λέξεις, λέει μικρή πρόταση με ένα ρήμα, ο λόγος του είναι κατανοητός από την μητέρα, αλλά όχι από όλους τους άλλους.
Συζητάμε το θέμα της εξέλιξης του λόγου και της ακοής του παιδιού μας, σε κάθε επίσκεψη με τον παιδίατρό μας. Στην περίπτωση που υπάρχουν αστοχίες στις παραπάνω δοκιμασίες, δεν σημαίνει πάντα ότι το παιδί έχει πρόβλημα ακοής. Μπορεί να πρέπει να ελεγχθούν και άλλες παράμετροι.
(Την ιδέα για το παρόν άρθρο έδωσε η συνάδελφος Ουρολόγος Λίλα Γουλιμή!)