Μάθε παιδί μου γράμματα
Το βιβλίο είναι ένας τρόπος να απασχολήσουμε ευχάριστα και δημιουργικά το παιδί μας, σχεδόν σε όλες τις ηλικίες. Συνήθως τα βιβλία που απευθύνονται στα παιδιά αναγράφουν τις ηλικίες στις οποίες απευθύνονται. Αναζητούμε λοιπόν αυτές τις πληροφορίες προτού το αγοράσουμε. Ας μάθουμε το παιδί να αγαπήσει και να σέβεται το βιβλίο, να το αναζητά και να το εξερευνά από νωρίς. Πως μπορεί να γίνει αυτό:
Στη βρεφική ηλικία
Το βρέφος στην ηλικία των οκτώ μηνών κάθεται χωρίς υποστήριξη, μπορεί να φέρνει αντικείμενα στο στόμα που το χρησιμοποιεί σαν μέσο εξερεύνησης. Διασκεδάζει με τα παιχνίδια και αντικείμενα που βγάζουν ήχο ενώ διασκεδάζει με τη διαφορετική υφή των πραγμάτων.
Υπάρχουν βιβλία για την βρεφική ηλικία που συνήθως αποτελούνται από ύφασμα και όμορφα χρώματα. Πολλές σελίδες έχουν εσωτερικά υλικό που κάνει ένα χαρακτηριστικό τρίξιμο που διασκεδάζει τα βρέφη. Συνήθως υπάρχουν συνδυασμοί υφασμάτινων και πλαστικών υλικών με διαφορετική υφή, κάτι που κεντρίζει το ενδιαφέρον των μικρών βρεφών. Αυτό που πρέπει πάντα να προσέχουμε είναι οι κανόνες ασφάλειας. Δεν πρέπει να περιέχουν τίποτα που να αποσπάται με τα χέρια ή το στόμα του μωρού και το υλικό του πρέπει να είναι ελαφρύ καθώς το βρέφος σηκώνοντάς το ή κουνώντας το μπορεί να τραυματιστεί στο πρόσωπο.
Στην προσχολική ηλικία
Το παιδί στην ηλικία των 2 ετών έχει την ικανότητα γυρίζει μία-μία σελίδα. Εδώ θα πρέπει να προτιμήσουμε βιβλία με χοντρές σελίδες, μεγάλα γράμματα και περιορισμένο αριθμό λέξεων , που έχουν ωστόσο όμορφες εικόνες ή ζωγραφιές, με ξεκάθαρες γραμμές ώστε να ξεχωρίζουν με σαφήνεια τα αντικείμενα, και το παιδί να μπει στη διαδικασία να τα αναγνωρίσει. Αυτό πλουτίζει το λεξιλόγιο του παιδιού, του εντυπώνει στο μυαλό μικρές προτάσεις που χρησιμοποιούμε καθημερινά όπως «γεια σου, τι κάνεις» ή « είναι τώρα ώρα για ύπνο». Έτσι σύντομα θα ενσωματώσει αυτά στο λεξιλόγιο του.
Στην ηλικία των 3 ετών το παιδί πλέον έχει ήδη ένα λεξιλόγιο, αναγνωρίζει πλειάδα αντικειμένων και έχει αναπτύξει τη λεπτή του κινητικότητα χτίζοντας πύργο με 10 τούβλα ενώ αναγνωρίζει σχήματα, αριθμούς και ενδεχομένως κάποια γράμματα. Εδώ λοιπόν μπορούμε να του κεντρίσουμε το ενδιαφέρον με δομημένα παραμύθια με περισσότερες λέξεις, με πλοκή και πάλι όμως πρέπει να υπάρχουν εικόνες σε κάθε σελίδα. Το παιδί συνήθως σε αυτήν την ηλικία αρέσκεται στην επανάληψη. Ζητάει πάλι το ίδιο και το ίδιο παραμύθι που είναι το αγαπημένο του. Αυτό είναι φυσιολογικό. Ωστόσο σε τακτική βάση μπορούμε με φίλους να ανταλλάσσουμε βιβλία για να ανανεώνουμε το ενδιαφέρον του παιδιού. Προσοχή χρειάζεται στις ιστορίες με υπερήρωες. Το παιδί προσπαθεί να μιμηθεί αυτά που ακούει/βλέπει/διαβάζει. Πρέπει όμως να του τονίσουμε τα όρια του προκειμένου να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα κάνει τολμηρές ενέργειες που θα το θέσουν σε κίνδυνο. Κλασικό παράδειγμα είναι η επιθυμία να πετάξει όπως κάποιος υπερήρωας. Πρέπει είμαστε εντελώς ξεκάθαροι ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει γιατί είναι επικίνδυνο.
-Ας φτιάξουμε μια ώρα κάθε μέρα που θα περιλαμβάνει την ανάγνωση παραμυθιών.
-Ας δείξουμε πρώτοι εμείς το ενδιαφέρον μας για το βιβλίο που κρατάμε. Αν δείχνουμε ότι δεν έχουμε όρεξη, το παιδί δεν πρόκειται να ασχοληθεί περισσότερο από δύο λεπτά.
-Την ώρα του βιβλίου η τηλεόραση και άλλες συσκευές με οθόνη δεν πρέπει να είναι στο δωμάτιο σε λειτουργία γιατι αποσπούν το παιδί
-Ας αποφύγουμε τα ιδιαίτερα μακροσκελή παραμύθια γιατί κουράζουν το παιδί
-Ένας χρυσός κανόνας είναι οτιδήποτε πάμε να διαβάσουμε στο παιδί μας, να το έχουμε πρώτα διαβάσει και εγκρίνει εμείς. Αυτό θα μας γλιτώσει από δυσάρεστες εκπλήξεις.